• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Regionale verschillen sociaal domein verklaard

Het verdeelmodel van het sociaal domein corrigeert wel de verschillen tussen typen gemeenten maar niet de regionale verschillen. Die zijn nu verder onderzocht. Aanbodeffecten blijken een belangrijke aanvullende verklaring van regionale verschillen in het Wmo-gebruik.

De verschillen tussen typen gemeenten hangen grotendeels samen met de verschillen in sociale en demografische risicoprofielen van gemeenten. Het verdeelmodel corrigeert die grotendeels.

Maar het verdeelmodel corrigeert de regionale verschillen in voorzieningengebruik veel minder. Zo is het voorzieningengebruik in Groningen, Fryslân, Drenthe, en Zuid en Midden-Limburg hoog, en in het midden van het land juist relatief laag. Dit beeld bleef grotendeels