• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Cultuur en recreatie, Financiering

Sportfaciliteiten evenredig verspreid over gemeenten

Sportvoorzieningen zijn evenwichtig verdeeld over de gemeenten. In dichter bevolkte gebieden ligt de dichtstbijzijnde sportvoorziening gemiddeld dichter bij dan in minder dicht bevolkte gebieden. Maar daar staat tegenover dat minder dicht bevolkte gebieden méér sportvoorzieningen per 1.000 inwoners hebben dan dichter bevolkte gebieden.

Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut. Zij bekeken de geografische ligging van 11.186 sportfaciliteiten, die deels gemeentelijk en deels privaat zijn: voetbalvelden, tennisbanen, sporthallen, korfbalvelden, honkbalden, hockeyvelden, golfbanen, fitnesscentra, atletiekbanen en zwembaden. De analyse is verbijzonderd naar 50 afzonderlijke regio’s.

Stedelijkheid

Zowel (1) de gemiddelde