• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Geen reden voor sisa bij IAU

Als de gemeenten de gelegenheid zouden hebben om fouten te herstellen in de gegevensaanlevering voor een aanvraag van een aanvullende uitkering, dan leidt dat niet tot een ernstige verstoring van de budgetverdeling of tot financiële problemen bij het Rijk. De wetswijziging die inging per 1 januari 2014, was dus onnodig.

Dat stelt de Centrale Raad van Beroep. Twee gemeenten, Almere en Montferland, hadden voor 2011 een incidentele aanvullende uitkering op het bijstandsbudget aangevraagd, van samen € 9,7 miljoen. Daarbij constateerde de accountant op basis in een steekproef enkele financiële fouten en onzekerheden. Als die enkele