• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Derivaten blijven toegestaan

Gemeenten mogen derivaten blijven gebruiken, maar alleen (1) rentecaps, (2) payer swaps, (3) forward starting payer swaps, (4) swaptions, en alleen als de onderliggende waarde en de looptijd ervan overeenkomen met de financieringsbehoefte waarop zij betrekking hebben. In uitzonderingsgevallen zijn ook (5) receiver swaps toegestaan.

De Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) is per 30 december veranderd. Er zijn voortaan in principe nog maar vier soorten derivaten toegestaan:

rentecap, waarbij de koper gedurende een overeengekomen renteperiode van de verkoper een geldsom ontvangt indien de variabele rente zich boven een overeengekomen rentepercentage beweegt; payer swap: renteswap (ruil van