• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

€ 0,8 miljard verlies op grond in 2013

De gemeenten hebben in 2013 € 0,7 miljard verlies op grondexploitaties geboekt, de samenwerkingsverbanden € 0,1 miljard. Het is erg onzeker hoeveel verliezen gemeenten in de toekomst hierop nog zullen leiden.

Dat stellen Ernst & Young en Fakton, in een onderzoek in opdracht van de ministeries van Infrastructuur en Milieu en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Eerdere schattingen van het verlies in 2013 waren fors lager:

€ 0,23 miljard volgens CBS (Nieuwsbrief gemeentefinanciën van 19 januari 2015, jaargang 18, nummer 2, blz. 26); € 0,25 miljard volgens Deloitte (Nieuwsbrief gemeentefinanciën van 3 november