• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Economische zaken, Financiering

Precario op nutsleidingen gemiddeld € 2,45 per meter

De 151 gemeenten die precario heffen op ondergrondse nutsleidingen, vragen daarvoor gemiddeld € 2,45 per meter leiding. Inclusief de 242 gemeenten die géén precario heffen op ondergrondse nutsleidingen, is het tarief gemiddeld € 1,02 per meter leiding.

Dat berekent het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) op verzoek van het Gemeentelijk Platform Kabels en Leidingen.

Het Rijk wil deze precario verbieden; zie de Nieuwsbrief gemeentefinanciën van 14 juli 2016, jaargang 19, nummer 14, blz. 4 – 7. Alleen gemeenten die:

in 2015 inkomsten genoten uit precariobelasting op enige openbare werken van algemeen