• Informatiesoort: Adviezen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Oneens over afkappen te hoge uitkeringen

De twee hoogleraren die het Rijk om advies heeft gevraagd over de verdeling van de bijstand, geven tegenovergestelde adviezen over het punt van de nabetalingen.

Vanaf 2019 wordt bij de verdeling van het bijstandsbudget rekening gehouden met de verschillen in de gemiddelde uitkeringshoogten. Die hangen bijvoorbeeld samen met verschillen in bijverdiensten van deeltijdwerk. Dat is toegelicht in de Nieuwsbrief gemeentefinanciën van 29 juni 2018, jaargang 21, nummer 13, blz. 21 – 28.

Bij het onderzoek daarnaar bleek dat bij 14% van de uitkeringen het verstrekte jaarbedrag hoger is dan het jaarbedrag volgens de normen. De onderzoekers