• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Algemeen bestuur, Economische zaken, Financiering

€ 0,3 mln voor elektronische identiteiten (1)

Aan het gemeentefonds wordt in 2018 eenmalig ongeveer € 0,3 miljoen en structureel minder dan € 0,1 miljoen toegevoegd voor de uitvoering van de Europese verordening elektronische identiteiten en vertrouwensdiensten.

Deze verordening vervangt de Europese richtlijn elektronische handtekening. De doelen van de verordening elektronische identiteiten en vertrouwensdiensten zijn:

burgers en bedrijven kunnen met hun nationale elektronische legitimatiesysteem (eID) toegang krijgen tot overheidsdiensten in andere Europese landen die gebruikmaken van eID’s. er komt een interne markt voor elektronische handtekeningen en aanverwante grensoverschrijdende elektronische