• Informatiesoort: Praktijkinformatie

Gemeenten betwisten overschot sociaal domein

Diverse gemeenten zeggen dat ze geen overschotten hebben op de clusters maatschappelijke ondersteuning, jeugd en werk en inkomen, maar tekorten. Bovendien heeft het Rijk de uitgaven vergeten te corrigeren voor de ozb-aftrek.

Niet duidelijk is hoe de verschillen in de uitgavencijfers zijn ontstaan. De uitgavencijfers zijn van de gemeenten via het CBS bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gekomen; daar kan iets mis zijn gegaan in de communicatie.

Ook beweren gemeenten dat ze niet alle overhead hebben toegerekend aan deze clusters, zodat de werkelijke uitgaven hoger zijn dan de cijfers aangeven.

Berekening toegelicht