• Informatiesoort: Rapportverslagen

Mogelijkheden voor verdere decentralisatie

Verdere decentralisatie van taken naar de gemeenten is mogelijk bij onderwijs, zorg, mobiliteit, economie, woningbouw en cultuur.

In opdracht van de VNG hebben de onderzoeksbureaus SEO en Atlas voor gemeenten gezocht naar mogelijkheden voor verdere decentralisatie van taken naar gemeenten. Die blijken op diverse terreinen mogelijk.

Onderwijs

Het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs kunnen onder verantwoordelijkheid van gemeenten vallen. Het Rijk legt dan alleen nog minimumeisen op aan de kwaliteit van het onderwijs en de af te nemen toetsen. Ervaringen in Zwitserland, waar de gemeenten het basisonderwijs doen en de kantons (provincies) het voortgezet onderwijs,