• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

“10.000 extra bijstandsuitkeringen door hogere asielinstroom”

Het Centraal Planbureau berekent dat de hogere asielinstroom leidt tot 10.000 extra bijstandsuitkeringen in 2018, maar het Rijk weigert daar budget voor te geven.

Minister W.B. Hoekstra van Financiën schrijft: “In de bijstandsraming wordt rekening gehouden met een reguliere asielinstroom. Bijstandsuitgaven voor deze groep worden via de realisaties in de bijstandsraming verwerkt. De precieze omvang van de reguliere asielinstroom en de daarmee samenhangende bijstandsuitgaven is niet bekend, omdat gemeenten zich hierover niet apart verantwoorden richting het Rijk.”

Voor de reguliere asielinstroom en –uitstroom wordt verondersteld dat die van jaar tot jaar ongeveer gelijk zijn