• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Algemeen bestuur, Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Nadere toelichting op verdeelmodel jeugd

De waardes van elke maatstaf van het verdeelmodel jeugd per gemeente zijn bekend. Ook zijn de beschrijvende statistieken van elke maatstaf gepubliceerd.

Het objectieve verdeelmodel jeugdzorg staat in de Nieuwsbrief gemeentefinanciën van 15 december 2014, jaargang 17, nummer 25, blz. 6 – 12. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de gewichten van de maatstaven, uitgedrukt in aandelen van het budget dat ermee verdeeld wordt, verduidelijkt:

Maatstaf hoofdmodel €/eenh gewicht Basisbedrag   63% jong0-17 = aantal inwoners jonger dan 18 jaar 695 63% Armoede en eenoudergezinnen   30% eohh = aantal eenouderhuishoudens 938 12% eohh2k = aantal eenouderhuishoudens met twee of meer kinderen 1.939 10% BO eohh = aantal eenouderhuish. die WWB-uitkering