• Informatiesoort: Adviezen

Extra lokale belastingen volledig verevenen

Uitbreiding van het lokale belastinggebied beoogt geen herverdeling tussen gemeenten, en evenmin een prikkel te investeren in woningen en bedrijventerreinen. Daarom moet uitbreiding van het lokale belastinggebied volledig verevend worden in het gemeentefonds, zij het mogelijk met een vertraging.

Dat adviseert de Raad voor de financiële verhoudingen in zijn advies over uitbreiding van het lokale belastinggebied. De belastingaspecten daarvan zijn beschreven in het algemene deel van deze Nieuwsbrief Gemeentefinanciën.

Eerst verdubbelen, later meer

De mate waarin het lokaal belastinggebied uitgebreid kan worden, beschrijft de Rfv ook aan de hand van de mogelijkheden tot verevening in