• Informatiesoort: Adviezen

Verdeling niet gericht op maximale welvaart

Verevenen van de kosten van de fysieke structuur en de centrumfunctie gaat ten koste van de welvaart. Daar staat tegenover dat de welvaart verbetert als gemeenten worden beloond voor de productiviteitsstijgingen die ze verzorgen. Dat leidt tot een totaal andere verdeling van het gemeentefonds

Dat berekent het Centraal Planbureau. De huidige verdeling van het gemeentefonds is gericht op gelijkwaardigheid, het zogeheten derde aspiratieniveau: ‘gelijke mogelijkheden op gelijkwaardige voorzieningen als de belastingdruk gelijk is’. Het Centraal Planbureau heeft de gevolgen berekend van een ander streven, namelijk het streven naar maximale welvaart.

Derde aspiratieniveau is een