• Informatiesoort: Praktijkinformatie

Regiodeal Eindhoven

Bij de regiodeal van € 130 miljoen die Eindhoven krijgt, zijn bestedingsvoorwaarden opgelegd die niet passen binnen de Financiële-verhoudingswet.

Eindhoven krijgt een decentralisatie-uitkering van € 130 miljoen, verspreid over 2018 tot en met 2021. Daarbij is nog geen fasering per jaar afgesproken (anders dan bij de regiodeal van Zeeland; zie het volgende artikel in deze Nieuwsbrief gemeentefinanciën).

Bij de regiodeal zijn enkele afspraken gemaakt die niet aansluiten bij de Financiële-verhoudingswet.

Enkele opmerkelijke financiële bepalingen zijn:

Het bedrag is inclusief eventueel verschuldigde btw. De regiodeal vereist cofinanciering van minimaal € 240 miljoen. Als die er niet komt, wordt de decentralisatie-uitkering naar rato verlaagd.