• Informatiesoort: Rapportverslagen

Overschot btw-compensatiefonds € 56,1 miljoen lager

Uit het overschot van het btw-compensatiefonds krijgt het gemeentefonds uiteindelijk € 137,190 mln. In de septembercirculaire 2016 werd nog € 193,3 mln verwacht. Dat betekent een tegenvaller voor het gemeentefonds van € 56,1 miljoen.

Dat melden de beheerders van het gemeentefonds (minister R.H.A. Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en staatssecretaris E.D. Wiebes van Financiën) in de jaarrekening 2016.

De gemeenten en provincies hebben meer btw gedeclareerd bij het btw-compensatiefonds dan het Rijk in september dacht. Uiteindelijk krijgt daardoor het gemeentefonds € 137,2 miljoen van het overschot op het btw-compensatiefonds van € 157,4 miljoen; het provinciefonds krijgt