Vergoeding raadsleden te hoog

De vergoeding voor gemeenteraadsleden was in 2012 0,3% hoger dan volgens de indexering had gemoeten. In 2013 stijgt de vergoeding daarom 0,3% minder dan volgens de indexering moet. Per saldo mogen de gemeenteraadsleden dus die 0,3% eenmalig houden.

Dat heeft minister R.H.A. Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties besloten.

De vergoeding voor werkzaamheden voor gemeenteraadsleden groeit elk jaar mee met het indexcijfer ‘CAO lonen overheid, per maand, inclusief bijzondere beloningen (totaal sbi)’, geldend voor september van het vorige jaar. Maar eind 2011 was dat indexcijfer van september 2011 nog niet bekend toen de minister de vergoeding