• Informatiesoort: Adviezen

Keuzes in financiële verhouding handhaven?

De financiële verhouding gaat er nu van uit dat (1) het Rijk veel beschikkingsmacht over de middelen van de gemeenten heeft, en (2) dat de gemeenten gelijkwaardig zijn. Over beide keuzes moet af en toe principieel nagedacht worden.

Dat stelde de Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) in een discussiebijeenkomst met de Tweede Kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

De eerste principiële keus is om het Rijk veel of weinig beschikkingsmacht over de gemeentelijke middelen te geven. Medebewind is een argument om het Rijk veel beschikkingsmacht over de gemeentelijke middelen te geven, gemeentelijke beleidsvrijheid en