• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Beleidseffecten macrobudget vaak niet narekenbaar

Het is niet te toetsen of de toevoegingen en uitnames uit het macrobudget voor de bijstand vanwege beleidsmaatregelen van het Rijk, juist zijn berekend. Dit omdat vaak cruciale veronderstellingen niet worden toegelicht.

In opdracht van Divosa heeft onderzoeksbureau AEF nagerekend of de gemeenten het juiste bedrag hebben gekregen of betaald voor nieuwe beleidsmaatregelen van het Rijk. Van 2012 tot en met 2016 is het bijstandsbudget vanwege beleidseffecten gestegen voor 27.850 uitkeringen en gedaald met € 2.565 per uitkering:

Maatregelen 2012 – 2016 met effect op aantal uitkeringen aantal WWNV: Beperken nieuwe instroom WSW tot beschutte arbeid 4.100 Re-integratie en begeleiding