Re-integratie ondoelmatig door aanbestedingseisen

De re-integratie van werklozen door gemeenten is de afgelopen tien jaar veel duurder en minder efficiënt verlopen dan nodig.

Dat kwam vooral omdat de aanbesteding van de re-integratietrajecten aan te veel regels was gebonden, waardoor gemeenten niet eenvoudig van een slecht presterend re-integratiebedrijf afkonden. Bovendien kregen ze niet goed zicht op wat de ingehuurde bedrijven eigenlijk deden. Dat concludeert arbeidsmarktonderzoeker A. Corrà van de Rijksuniversiteit Groningen. Veel gemeenten doen daarom inmiddels een groot deel van de re-integratie zelf.

De gemeenten kregen van 2003 tot 2007 ongeveer € 2 miljard per jaar voor re-inte-gratie. Daarna liep dit budget