• Informatiesoort: Rapportverslagen

64% gemeenten heeft structurele exploitatieruimte

64% van de gemeenten heeft in de begroting 2016 structureel een positieve exploitatieruimte. Bij 18% van de gemeenten is de exploitatieruimte structureel nul, en bij 18% is hij negatief.

De structurele exploitatieruimte is één van de vijf kengetallen die de gemeenten vanaf de begroting 2016 moeten aanleveren. Minister R.H.A. Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft de uitkomsten van die kengetallen samengevat door ze steeds in te delen in drie categorieën. Steeds is de eerstgenoemde categorie de gunstigste.

(1a) Netto schuldquote

De netto schuldquote geeft een indicatie van de mate waarin de rentelasten en aflossingen