• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Financiële-verhoudingswet herzien

De Financiële-verhoudingswet moet meer nadruk gaan leggen op regionaal-economische samenwerking en op verschillen in regionale opgaven.

De (eerste) Studiegroep openbaar bestuur constateert drie economische trends die van belang zijn voor de inrichting en werkwijze van het openbaar bestuur.

(1) De economie, de maatschappij en het bestuur worden steeds regionaler. De schaal van de economische activiteiten is groter geworden. Voorbeelden zijn de arbeidsmarkt, ondernemingen, onderwijs, wonen, vervoer, ruimtelijke inrichting en collectieve voorzieningen.

(2) De grote snelheid en de onvoorspelbaarheid van de ontwikkelingen vragen een groot aanpassingsvermogen van het bestuur. Daarbij zijn cultuur en processen belangrijker dan structuur. Dat vraagt