Ozb-tarieven woningen

Het gemiddelde ozb-tarief voor woningen is in 2013 7,0% hoger dan in 2012; gecorrigeerd voor de gemiddelde waardedaling is het 3,3% hoger. Gemeenten met een hogere gemiddelde woz-waarde per inwoner, blijken lagere ozb-tarieven te vragen.

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (Coelo) van de Rijksuniversiteit Groningen heeft, zoals elk jaar, van alle gemeenten de ozb-tarieven verzameld, en de gemiddelden daarvan uitgerekend. 7,0% tariefstijging bij 3,7% waardedaling betekent ongeveer 3,3% opbrengststijging (exclusief volumemutaties). Inclusief 0,6% volumemutatie stijgen de opbrengsten 3,9%. De macronorm stond 2,8% stijging toe.

Weegfactor

Het gemiddelde tarief is daarbij gewogen naar