• Informatiesoort: Praktijkinformatie
  • Taakgebieden: Algemeen bestuur, Economische zaken, Financiering

€ 6,3 miljard structurele korting sinds 2012

De bezuinigingen op het gemeentefonds die begonnen in 2012, bedragen inmiddels structureel € 6.329 miljoen, waarvan € 450 miljoen op het sociaal domein. Het aandeel van het gemeentefonds in de bezuinigingen is ongeveer 2,5 keer zo hoog als het aandeel van het gemeentefonds in de rijksuitgaven.

De Algemene Rekenkamer heeft een overzicht opgesteld van de bezuinigingen die begonnen in 2011. Sindsdien heeft het Rijk 512 maatregelen aangekondigd die optelden tot structureel € 50,4 miljard. Het Rijk heeft 486 van deze 512 maatregelen doorgevoerd. De beoogde opbrengsten van deze 486 maatregelen zijn structureel € 47,4 miljard.

Die € 47,4