• Informatiesoort: Praktijkinformatie

Maximaal € 400 miljoen korting in 2021

Het Centraal Planbureau accepteert in zijn doorrekening van de verkiezingsprogramma’s een maximale extra efficiëntiekorting op het gemeentefonds van € 100 miljoen per jaar

Dat blijkt uit de toelichting van het Centraal Planbureau op de kortingen die het maximaal zal accepteren voor zijn doorrekeningen. Het belang van die doorrekeningen is groot; in de afgelopen regeerakkoorden is steeds de (volgens het CPB) maximaal haalbare bezuiniging doorgevoerd.

In de toelichting zitten drie posten die van belang zijn voor het gemeentefonds:

(1) Voor efficiëntiekortingen op de lokale overheid accepteert het CPB maximaal € 0,7 miljard in