• Informatiesoort: Rapportverslagen

Brede welvaartsindicator

De Brede Welvaartsindicator toont forse regionale verschillen in de welvaart. Blijkbaar leidt het derde aspiratieniveau niet tot de gewenste gelijkheid. De drie grote steden scoren het slechtste.

De Brede Welvaartsindicator is ontwikkeld door de Universiteit Utrecht en de Rabobank. Hij meet niet alleen de welvaart maar ook aspecten als gezondheid, onderwijs, veiligheid, milieu en geluk. Dit jaar is hij voor het eerst gemeten per regio.

Uitkomsten

De uitkomsten zijn gemeten per arbeidsmarktregio, dus niet per gemeente. De hoogste welvaart heeft Noord-Drenthe, 0,70. Tweede is Zuidwest-Drenthe, 0,68. De laagste scores hebben Groot Rijnmond