• Informatiesoort: Vraag en antwoord
  • Taakgebieden: Algemeen bestuur, Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Doeluitkering bed-bad-broodregeling

Vijf gemeenten krijgen toestemming om niet-rechtmatig verblijvende vreemdelingen die mee willen werken aan de terugkeer naar hun land, tijdelijk op te vangen. Ze krijgen daar ook een specifieke uitkering voor. Voor andere gemeenten dreigt een korting op een rijksbijdrage als ze die mensen opvang bieden.

Niet-rechtmatig verblijvende vreemdelingen die níét willen meewerken aan terugkeer naar hun land van herkomst, mogen geen bed-bad-brood-opvang meer krijgen van de gemeenten. Dat schrijft staatssecretaris K.H.D.M. Dijkhoff van Veiligheid en Justitie.

Het Rijk wil dit bij voorkeur afdwingen door een