• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale zekerheid, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Uitgaven minimabeleid veel hoger dan fictief budget

De gemeenten geven elk jaar meer uit aan bijzondere bijstand en minimabeleid dan het fictieve budget in het gemeentefonds aangeeft. Dat geldt ook voor 2016, ondanks de verhoging van het fictieve budget (ten koste van andere clusters en subclusters in het gemeentefonds).

Dat constateert B. Steiner, in een onderzoek in opdracht van Divosa. Van 2006 tot en met 2016 vergeleek hij de uitgaven aan minimabeleid met het fictieve budget (subcluster) uit het gemeentefonds.

2016

In 2016 is het fictief ijkpunt van de cluster Werk en inkomen € 2.100 miljoen, waarvan € 1.274 miljoen voor apparaatslasten