€ 3,86 miljard voor Wmo 2015

De gemeenten krijgen in 2015 € 3,86 miljard voor de nieuwe taken van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, ervan uitgaande dat de gemeenten toch de € 200 miljoen krijgen van de (verworpen) bestuurlijke afspraak uit december.

Bovendien blijft dit een raming. De Algemene Rekenkamer gaat het budget nog toetsen. Het budget zal definitief worden bepaald aan de hand van realisatiecijfers over het jaar 2013.

De opbouw van het bedrag voor de Wmo 2015 is nu:

Wmo 2015 2015 € mln Nieuwe budget   (1) Overgehevelde AWBZ-taken, na korting 3.314 (2) Aanvullend budget voor zorgvuldige overgang 200 (3) Inkomensondersteuning (Wtcg, CER, zorgkosten) 216 (4) Ondersteuning en waardering