Van GREX naar MBKA

Om gemeentelijke grondexploitaties geschikt te maken voor een maatschappelijke kosten-batenanalyse, moeten ze eerst vergelijkbaar worden gemaakt en daarna aangepast.

Maatschappelijke kosten-batenanalyses van gemeentelijke gebiedsontwikkelingsprojecten gebruiken gegevens over kosten en opbrengsten uit de grondexploitatie. Maar de gegevens uit de gemeentelijke grondexploitatie zijn niet zomaar bruikbaar voor de maatschappelijke kosten-batenanalyse. Dat komt omdat de twee financiële projecten een verschillend doel hebben.

De gemeentelijke grondexploitatie is een berekening van de kosten en opbrengsten van alle gronden in een bouwplan tot en met het moment van uitgifte van de laatste gronden. De gemeentelijke grondexploitatie geeft daarmee inzicht in de kosten