• Informatiesoort: Adviezen
  • Taakgebieden: Financiering, Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Meer financiële armslag voor gebiedsontwikkeling

Er zijn fundamentele oplossingen nodig om gemeenten de benodigde financiële armslag te geven voor gebiedsontwikkeling. De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur komt met enkele voorstellen hiervoor.

De taken voor de gemeenten voor de duurzame ontwikkeling van de fysieke leefomgeving zijn toegenomen, maar bij die decentralisatie zijn de rijkssubsidies als de locatiegebonden subsidies en het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing geschrapt. Er zijn daarom fundamentele oplossingen nodig om gemeenten de benodigde financiële armslag voor gebiedsontwikkeling te geven. De Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) komt met drie voorstellen hiervoor.

(1) Verruim en vereenvoudig de mogelijkheden voor