Uitname voor pgb-beheer Sociale Verzekeringsbank

De Sociale Verzekeringsbank gaat de trekkingsrechten van de persoonsgebonden budgetten van de Wmo 2015 beheren. Dat wordt bekostigd met een uitname uit het gemeentefonds.

Dat kondigt staatssecretaris M.J. van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan. De Sociale Verzekeringsbank voert dan de betalingen van het persoonsgebonden budget uit en wordt ook verantwoordelijk voor het bijbehorende budgetbeheer.

De staatssecretaris verwacht dat “de rol van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) bij het trekkingsrecht de regeldruk voor gemeenten verlicht, omdat de SVB zorgt voor een vereenvoudiging van het gemeentelijke verantwoordingsproces (vooraf en digitaal). Daarnaast worden