Rijk erkent: financiële verhoudingen deels verslechterd

Volgens de Raad van State, de VNG en het IPO zijn de financiële verhoudingen tussen enerzijds Rijk en anderzijds gemeenten en provincies de afgelopen jaren verslechterd. Het Rijk “herkent zich niet geheel in dat beeld.” Het Rijk wil de afspraken over de normering aanpassen, zodat extra kortingen mogelijk worden binnen de regels.

Eens in de zeven jaar moet het Rijk een beleidsdoorlichting doen naar elk afzonderlijk onderdeel van de rijksbegroting. Minister R.H.A. Plasterk van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft daarom de bestuurlijke en financiële verhoudingen van 2007 tot en met 2013 laten onderzoeken.

Beleidsdoorlichting