• Informatiesoort: Rapportverslagen
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Stijging jeugdzorg lijkt gekeerd

In 2017 heeft 11,6% van alle jongeren tot 18 jaar jeugdhulp gekregen. In 2016 was dat nog maar 10,8%, en in 2015 maar 10,0%. Toch hadden op 31 december 2017 ongeveer even veel jongeren jeugdzorg als op 31 december 2016. Het lijkt erop dat sinds een halfjaar mínder jongeren jeugdzorg krijgen.

Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Het CBS heeft niet alleen de cijfers voor Nederland gepubliceerd maar ook per gemeente (zie de bronvermelding voor de details). Elke gemeente kan zijn eigen cijfers dus vergelijken met landelijke trends.

In het tweede