Financieringsverschuivingen in NGRU

Het ministerie van Financiën heeft de ‘financieringsverschuivingen’ in de netto gecorrigeerde rijksuitgaven (NGRU) nader toegelicht.

De achtergrond van die financieringsverschuivingen is dat het accres niet mag/moet veranderen als gelijke rijksuitgaven in een volgend jaar op een andere manier worden gefinancierd. Financieringsverschuivingen hebben daarom alleen betekenis in een vergelijking tussen jaren.

Het ministerie van Financiën maakt onderscheid in twee soorten financieringsverschuivingen, zoals ook te zien is in de tabel van de netto gecorrigeerde rijkuitgaven in het voorgaande artikel van deze Snelle Berichtgeving:

Tussen enerzijds de diverse begrotingen van de ministeries (‘rijksbegroting in enge zin’) en anderzijds het gemeentefonds