• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Verplichte aansluiting bij DROP kost € 3,3 miljoen

De gemeenten worden verplicht zich aan te sluiten op het systeem ‘decentrale regelgeving officiële publicaties’, DROP. Dat kost ze structureel € 3,3 miljoen. Daar staat tegenover dat ze de publicaties in huis-aan-huiskranten en dergelijke kunnen beëindigen.

Dat staat in de consultatieversie van de nieuwe Bekendmakingswet, die staatssecretaris R.W. Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties publiceerde.

Bij de ‘Wet elektronische bekendmaking’, die een wijziging van de Bekendmakingswet was, is een centrale publicatievoorziening ingesteld om te voorkomen dat alle gemeenten individueel beveiligingsmaatregelen zouden moeten treffen voor de elektronische bekendmaking. Het Rijk heeft hiervoor de Gemeenschappelijke Voorziening