• Informatiesoort: Geen

Gemeenten bezitten 29.000 hectare nieuwbouwpercelen

Gemeenten bezitten 29.267 hectare onbebouwd voor woningbouw, en 66.759 hectare onbebouwd waarop woningbouw niet te verwachten is. Het grootste deel hiervan ligt buiten de Randstad.

Dit blijkt uit onderzoek dat het kadaster heeft verricht in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het onderzoek van het Kadaster richtte zich op percelen die volgens de Kadastrale registratie onbebouwd zijn en die in bezit zijn van relevante actoren op de woningmarkt. Ook is gekeken naar bestemmingsplannen. Daarbij is uitgegaan van drie categorieën.

(Categorie 1) De eerste categorie heeft de grootste zekerheid dat er aan woningbouw