15 verordeningen per jaar onverbindend

Van 2007 tot en met 2012 zijn gemiddeld ruim 15 gemeentelijke belastingverordeningen per jaar geheel of gedeeltelijk onverbindend verklaard. Gemeenten lopen vooral risico op overschrijding van de norm van ‘maximaal 100% kostendekkend’.

Dat concludeert prof J.A. Monsma, die van 2000 tot en met 2009 hoogleraar lokale belastingen was aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij schreef in 1999 zijn proefschrift over de toetsing en onverbindendverklaring van gemeentelijke belastingverordeningen, en heeft nu zijn onderzoek geüpdatet naar 2007 tot en met 2012.

1979 - 2006

Van 1979 tot en met 1998 werden jaarlijks gemiddeld 10 gemeentelijke belastingverordeningen geheel