• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Nog geen beperking open einde eigen bijdrage Wmo

De gemeenten krijgen structureel € 145 miljoen voor de verlaging van de eigen bijdrage Wmo. In het conceptbesluit daarover staat nog niet hoe het Rijk wil vermijden dat de gemeenten te maken krijgen een openeinderegeling.

De eigen bijdrage voor de maatwerkvoorzieningen en persoonsgebonden budgetten in de Wmo wordt per 1 januari 2019 maximaal € 17,60 per vier weken. Dat wordt het ‘abonnementstarief’ genoemd. De eigen bijdrage voor woningaanpassingen, opvang en beschermd wonen blijft gelijk. Van dit voornemen uit het regeerakkoord heeft minister H.M. de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport het conceptbesluit gepubliceerd.

De