Decentralisatieonderzoek Centraal Planbureau

In het onderzoek naar de effecten van de drie grote decentralisaties moet het Centraal Planbureau (1) op hoofdlijnen inventariseren of zich financiële risico’s en kansen voordoen, en (2) identificeren met welke (beleids)instrumenten deze eventuele risico’s kunnen worden beperkt of weggenomen, en hoe de eventuele financiële kansen gemaximaliseerd kunnen worden.

Het onderzoek zal gericht zijn op het brede sociaal domein, dus inclusief de taken die de gemeenten hierin al hebben. Voor de zomervakantie van 2013 zal het Centraal Planbureau een eerste integrale rapportage op hoofdlijnen opleveren. Voor de periode daarna, tot eind 2014, zet het CPB zijn onderzoek