• Informatiesoort: Beleidsnotas

Taakmutaties btw-compensatiefonds 2010-2015

Het plafond van het btw-compensatiefonds is de afgelopen zes jaar steeds verlaagd omdat er taken van de gemeenten weggingen, zodat ze ook minder btw konden/mochten declareren.

Bij overheveling van budgetten van een ministerie naar gemeenten of provincies kan er sprake zijn van compensabele btw. Deze btw moet in het btw-compensatiefonds worden gestort; het is niet de bedoeling dat de ministeries die btw rechtstreeks aan de gemeenten of provincies geven. Door de storting in het btw-compensatiefonds wordt ook het plafond van het btw-compensatiefonds verhoogd.

Andersom geldt natuurlijk ook dat het plafond wordt verlaagd als taken van de gemeenten