• Informatiesoort: Adviezen

Niet oordeel maar wel informatie overnemen

De accountants van de gemeenten mogen niet vertrouwen op het oordeel van accountants van andere gemeenten of van verbonden partijen maar ze moeten wel de beschikbare informatie van die andere accountants gebruiken om dubbel werk en dubbele kosten te voorkomen.

Dat schrijft de (rijks) Werkgroep Handreiking Auditing Decentrale Overheden (Werkgroep Hado). Zijn notitie beschrijft drie situaties.

De betrokken gemeente heeft wél de informatie van de andere gemeente of verbonden partij (zoals een samenwerkingsverband van gemeenten). Dat is de ideale situatie, niet alleen voor de verantwoording en de accountantscontrole