• Informatiesoort: Rapportverslagen

Onduidelijke verhouding toezicht provincie en gemeenteraad

Er is onvoldoende duidelijkheid over de invulling van het horizontaal toezicht (door de gemeenteraad) in relatie tot het verticaal toezicht (door de provincie) en andersom. Rechtstreekse, ondubbelzinnige, niet financieel-technische communicatie tussen de provincie en de gemeenteraad kan zinvol zijn om preventief financieel toezicht te voorkomen.

De gemeente Amersfoort heeft een onderzoek laten doen naar het proces dat voorafging aan het (voor de gemeente onverwachte) preventieve financiële toezicht door de provincie in 2015. Uit dat onderzoek zijn enkele praktijklessen te trekken die voor alle gemeenten interessant zijn.

(1) Als de provincie in het ene jaar