• Informatiesoort: Adviezen

Budgetrecht in de knel door gemeenschappelijke regelingen

Gemeenten betalen aan gemeenschappelijke regelingen soms meer dan ze willen. Het algemene budgetrecht van de gemeenteraad komt daardoor in de knel. Ook betalen ze door het inleveren van democratische mogelijkheden.

Dat schrijft de Raad voor het openbaar bestuur (Rob) in een beschouwing over de financiën van gemeenschappelijke regelingen. Gemeenten kunnen hun bijdrage bij de begroting van de gemeenschappelijke regeling daardoor niet altijd zelf bepalen.

Gemeenschappelijke regelingen moeten voortaan uiterlijk 15 april de algemene financiële en beleidsmatige kaders voor het komende begrotingsjaar aanbieden aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. Het is de bedoeling