• Informatiesoort: Geen

Grote verschillen tussen gelijksoortige gebieden

Er zijn grote verschillen in het gebruik van voorzieningen van de Participatiewet en Jeugdwet in de regio’s van de vijf grootste steden. Velen hadden dat niet in die mate verwacht in een klein land als Nederland.

In december 2017 constateerde het Sociaal en Cultureel Planbureau grote regionale verschillen in het gebruik van de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet. Vooral in de landelijke regio’s in Noord-Nederland was het gebruik hoog maar er waren ook verschillen tussen de stedelijke regio’s onderling.

In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft Platform31 de achtergronden onderzocht van de