• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving
  • Taakgebieden: Financiering, Sociale zekerheid, Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Herverdeling veel kleiner door meenemen prijs

De gemiddelde herverdeling in het verdeelmodel voor de bijstand daalt van 7,4% naar 6,4% door rekening te houden met objectieve factoren die leiden tot verschillen in het gemiddelde uitkeringsbedrag.

Dat blijkt uit de jaarlijkse actualisatie van het verdeelmodel van de bijstand. Staatssecretaris T. van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat daarom het verdeelmodel voor de bijstand in 2019 bestaan uit zowel een volumemodel dat het aantal uitkeringen per gemeente voorspelt als een prijsmodel dat het gemiddelde uitkeringsbedrag per gemeente voorspelt.

Ontwikkeling bijstand

De peildatum voor het verdeelonderzoek voor 2019 is 5 januari 2016.