• Informatiesoort: Wet- en Regelgeving

Geen hogere leges voor langer geldig paspoort

Het gemeentelijke deel van de maximale paspoortleges mag in 2019 2,2% stijgen. De gemeenten krijgen dan definitief géén compensatie voor kostprijsstijging vanwege de langere geldigheidsduur van de paspoorten sinds 2014.

Dat stelt staatssecretaris R.W. Knops van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor. Overigens heeft de Raad van State er nog niet over geadviseerd. Het gemeentelijke maximumtarief wordt elk jaar geïndexeerd met de prijsstijging voor de overheidsconsumptie.

Het Centraal Planbureau verwacht overigens 2,4% prijsstijging van de overheidsconsumptie.

Maximaal 2018 stijging 2019 € 2019 [%] € Paspoort ≥ 18 jaar       Rijkslegesdeel 34,61 +2,20% 35,37 Gemeentedeel 30,69 +2,20% 31,37 Totaal leges 65,3 +2,20% 66,74 Paspoort