• Informatiesoort: Rapportverslagen

Uitgaven stijgen sneller dan inflatie

De gemeenten begroten in 2018 € 57,851 miljard baten en lasten oftewel € 3.367 per inwoner. In absolute zin is dat 3,1% meer dan in 2017 (€ 56,134 miljard). Per inwoner is dat 2,5% meer dan in 2017 (€ 3.285 per inwoner). Het is voor het eerst sinds vele jaren dat de uitgaven per inwoner sneller stijgen dan de inflatie.

Dat blijkt uit de Statistiek gemeentebegrotingen 2018 van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Die worden al sinds enkele jaren niet meer gepubliceerd per Iv3-functie, maar er worden steeds een paar Iv3-funcries gecombineerd:

Iv3 Omschrijving 2018 2017 Baten Lasten Baten Lasten € mln €/inw € mln €/inw H0 Totaal bestuur en