• Informatiesoort: Beleidsnotas
  • Taakgebieden: Algemeen bestuur, Financiering, Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting

Vier herindelingen per 2018 (2)

Per 2018 wil het Rijk 4 gemeentelijke herindelingen doorvoeren. Die leiden in totaal tot ongeveer € 42 miljoen aan herindelingsuitkering in het gemeentefonds. Die bedragen zijn hoger dan de redactie eerder schatte.

De eerdere schatting van de redactie was € 32 miljoen. Zie de Nieuwsbrief Gemeentefinanciën van 22 september 2016, jaargang 19, nummer 18, blz. 9 – 11. Er staat tegenover dat de betrokken gemeenten in totaal vanaf 2018 structureel bijna € 3,0 miljoen lager wordt, vooral door het verdwijnen van acht vaste bedragen.

Zevenaar

De gemeenten Zevenaar (32.269 inwoners) en Rijnwaarden (10.866 inwoners) worden samengevoegd tot de