Besteding extra rijksbijdrage herplaatste vluchtelingen

De structurele rijksbijdrage van € 1.000, per hervestigde volwassen vluchteling plus de eenmalige extra rijksbijdrage van € 2.000 per hervestigde volwassen vluchteling en € 1.000 per kind, zijn samen voor de meeste gemeenten toereikend.

Dat is de conclusie van een onderzoek van Pro facto van de Rijksuniversiteit Groningen, dat is verricht in opdracht van staatssecretaris F. Teeven van Veiligheid en Justitie.

Per jaar worden ongeveer 500 vluchtelingen uitgenodigd om naar Nederland te komen. Dit zijn vreemdelingen die niet terug kunnen naar hun land van herkomst. Tot 1 juli 2011 werden deze ‘hervestigde’ vluchtelingen maximaal zes maanden